Перша допомога при зовнішній та внутрішній кровотечах


Мета:
Навчальна:
Навчити учнів розпізнавати капілярну, венозну, артеріальну й внутрішню кровотечі і надавати першу долікарську допомогу.
Розвивальна:
Розвивати творчу активність, логічне мислення, пізнавальні інтереси учнів.
Продовжити формувати вміння: працювати з таблицями, порівнювати, узагальнювати, робити висновки, оцінку своїх знань.
Виховна:
Виховувати гуманізм.
Тип уроку: комбінований урок.
Методи:
Інтерактивні: робота в групах, рольова гра; проблемний, словесні, наочні.
Обладнання: таблиці, картки, роздатковий матеріал, бинт, вата, стерильні марлеві серветки, джгут, лейкопластир, розчин йоду.
Очікувані результати:
1.Самостійно готувати інформаційний матеріал, який був би корисним для інших.
2.Пояснювати своє ставлення до проблеми, що вирішується.
3.Ознайомитись з основними правилами зупинки кровотечі.
4.Набути навичок роботи в застосуванні інтерактивних методів.

Хід уроку
І Організаційний момент.
         Пояснення форми проведення уроку.

ІІ Мотивація.
Вчитель.  Водій таксі,який привіз двох жінок на вулицю Мінську в Києві, отримав від них замість платні кілька ударів ножем.Стікаючи кров’ю, чоловік не розгубився і зміг відбитися від нападниць за допомогою газового балончика. Про даний випадок у міліцію повідомив водій машини, що проїжджала повз, який і надав допомогу пораненому в шию чоловікові.
Чому життя потерпілого в значній мірі залежить від своєчасної та правільно наданої допомоги?
Чи усвідомлюєте ви всю відповідальність за правільні дії під час надання першої допомоги?
Отже, правила першої допомоги повинна знати кожна людина.

ІІІ Оголошення теми та очікуваних результатів.
Вчитель оголошує тему уроку. Учням роздаються аркуші самоконтролю, лідери груп отримують листи оцінювання учнів, проводиться коротка бесіда для того, щоб учні зрозуміли, чого вони мають досягти на уроці і чого від них чекає вчитель.

IV Актуалізація опорних знань.
 1.  Які види кровотеч вам відомі? Які їх ознаки?
 2.  Установіть відповідальність між видами кровотеч  та їхніми характеристиками.
а) Капілярна.                       1) Кров яскраво-червоного коліру.
б) Артеріальна.                   2) Кров темно-червоного коліру.  
в) Венозна.                          3) Ушкоджено велику площу шкіри.
г) Внутрішня.                      4) Бліди покриви шкіри,холодний піт на чолі.

3. Правільне  твердження позначте знаком «+», неправільне – знаком «-».
   а) При артеріальній кровотечі кров повільно витікає з рани.
   б) Усі рани, крім операційних, первинно інфіковані.
   в) Внутрішні кровотечі не шкодять здоровю людини.
   г) Утрата 1-2 літрів крові небезпечна для життя.

V Основна інтерактивна частина уроку.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми ознайомимося з тим, як здійснити тимчасову або повну зупинку кровотечі.
Тимчасово кровотечу можна спинити одним із таких способів:
а) Накласти тугу повязку;
б) Натиснути пальцем судину, що кровоточить;
в) Накласти джгут;
г) Зігнути ( максимально) кінцівку.

Більш детально ви ознайомитесь, коли побуваєте на прийомі у доктора Айболіта.
Учні класу розподілені на групи, кожна група заздалегідь отримала завдання і готувалася до уроку.

Учень першої групи. Накладання тугої пов’язки – найпростіший спосіб зупинки кровотечі. Для цього використовують індивідуальний пакет. Пов’язку не слід накладати занадто туго. Якщо після накладання пов’язки рука чи нога посиніє, то це означає, що повязка здавила вени. В такому випадку кровотеча може тільки посилитися.

Учень другої групи.  Затиснути артерію пальцями з метою зупинки кровотечі можна за будь-яких обставин.Затискання проводиться вище рани – ближче до серця, перед накладанням джгута або повязки. Щоб уміло й швидко спинити кровотечу цим способом, потрібно добре знати місця затискання артерії.

Учень третьої групи. Джгут для зупинки крові застосовується при сильній кровотечі з поранених кінцівок.Його накладають вище рани і якомога ближче до неї. Місце, де накладають джгут, спочатку захищається одягом, рушником, ватно-марлевою повязкою або іншим матеріалом. Потім дуже розтягують гумовий джгут, роблять ним навколо кінцівки одне-два кільця і кінці фіксують гачком. Якщо джгут накладено правільно, то кровотеча припиняється, пульс затихає і кінцівка блідне. Якщо нема джгута, можна використати закрутку, зробивши її з міцної тканини, стрічки, мотузки. Влітку джгут накладається на 1 годину, а взимку – на півгодини.Наприкінці цього часу треба затиснути артерію, ослабити джгут. Коли кінцівка порожевіє і потеплішає, джгут знову затягують.Усього джгут накладається не більш на 2 год. У холодну пору року кінцівку із джгутом слід утеплити.

Учень четвертої групи. Щоб тимчасово спинити кровотечу при пораненнях кінцівок, треба максимально зігнути кінцівку і зафіксувати її в цьому положенні.
Якщо поражено гомілку, в підколінну ямку кладуть валик, зроблений ізвати і марлі, ногу згинають в колінному суглобі і фіксують рушником, бинтом, косинкою, ременем. При пораненні передпліччя руку згинають і фіксують у ліктьовому суглобі.
Якщо рана в районі пахви або верхньої частини плеча біля плечового суглоба,то потрібно якнайдалі завести руку назад, притиснути до спини і зафіксувати.
У разі появи перших ознак внутрішньої кровотечі: раптової блідості на обличчі, збліднення і похолодання кистей і стоп, почастішання пульсу, запаморочення голови, шуму в вухах, холодного поту – потерпілого слід негайно відправити до лікувальної установи. Якщо існує така можливість, у тому місці тіла, де підозрюється внутрішня кровотеча, потрібно прикласти гумовий пузир з льодом або холодною водою. 

                                       Памятайте!
Від своєчасного надання першої допомоги залежить життя людини.

Висновки.
1. Кровотеча – це…
2. Вміння зупинити кровотечу дозволяє запобігти…
3. Кровотечі бувають…
4. Венозна кровотеча небезпечна тим, що…
5.Артеріальну кровотечу можна припинити за допомогою…

VI Узагальнення і систематизація знань.

 Робота в групах. Кожна група отримує своє завдання.
Перша група. Ви сталі свідком дорожньо-транспортної пригоди, у результаті якої водій дуже пошкодив ногу. На нозі вище колінного суглоба видно глибоку рану, з якої пульсуючим струменем витікає кров яскраво-червоного кольору.Визначте вид кровотечі, надайте першу допомогу. Як зупинити цю кровотечу, використовуючи підручні засоби?

 Друга група. При розпилюванні дошки столяр випадково поранив ногу нижче коліна. З рани пульсуючим струменем витікає кров яскраво-червоного кольору.Визначте вид кровотечі. Як зупинити кровотечу з рани на гомілці, використовуючи спосіб максимального згинання кінцівки?

Третя група.Робітник порізав руку розбитим склом. З різаної рани на передній поверхні передпліччя витікає струмінь крові темно-червоного кольору.Спеціальних засобів для зупинки кровотечі немає.Немає стерильного матеріалу для перев’язки. У розпорядженні людини, котра надає допомогу, є: носовичок, кристалічний калій перманганат, праска, чайник з окропом. Визначте вид кровотечі. Як надати першу допомогу потерпілому?
Четверта група. Під час гри у футбол учень отримав поверхневу рану ліктьового суглоба, що злегка кровоточить. Якою буде ваша послідовність дій з надання першої медичної допомоги? Яку повязку та яким чином доцілбно накласти потерпілому?

VII Підведення підсумків. Рефлексія.
1.    Самостійний аналіз власних досягнень учнів за допомогою листів самооцінки.
2.Порівняння очікуваних результатів з реальними.
3.Лідери груп підводять підсумки роботи кожного члена своєї групи, вчитель на основі листів оцінювання оцінює роботу учнів.
VIII Домашнє завдання.
А) Вивчити конспект.
Б) Чому артерії «природа сховала» глибше, ніж вени?
В) На яких особливостях фізіології кровообігу засновані такі рекомендації: при артеріальній кровотечі джгут накладається стосовно рани ближче до серця, а при венозному – далі від нього?