ВІРУСИ – НЕКЛІТИННІ ФОРМИ ЖИТТЯ


Цілі уроку: ознайомити учнів з особливостями будови і життєдіяльності вірусів, сформулювати поняття про неклітинні форми життя, шляхом порівняння клітинних і неклітинних форм життя продовжити формування в учнів аналітичного і синтетичного мислення.
Тип уроку: засвоєння наукових знань.
Обладнання: таблиці, схеми і фотографії, на яких зображено схему будови вірусів, їхні цикли розвитку та рослини і тварини, уражені вірусами.

І. Актуалізація знань

Питання до учнів
1. Назвіть головні властивості живих організмів.
2. Чим відрізняються між собою еукаріоти та прокаріоти?
3. Чи може існувати організм, який не складається з клітин?

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Розповідь вчителя з елементами бесіди та доповідями учнів
Віруси – неклітинні форми життя
Чому вірусів вважають живими істотами? Тому, що для вірусів, як і для інших живих організмів, властива здатність до розмноження, наявність спадковості й мінливості, вміння адаптуватися до умов навколишнього середовища і, нарешті, віруси також постійно еволюціонують.
Для вірусів є характерними дві головні властивості. По-перше, вони містять лише один тип нуклеїнової кислоти (ДНК або РНК). Як показали дослідження, ця теза є не зовсім абсолютною. Так, ДНК-вмісні віруси після проникнення в клітину починають синтезувати РНК, а РНК-вмісні ретровіруси – ДНК.
По-друге, вони не здатні розмножуватися поза клітинами  інших організмів. Це пов’язано з відсутністю у них власних систем синтезу білка. І ця відмінність дозволяє виділити віруси в окрему групу неклітинних форм життя.

Будова віріонів і морфологічні типи вірусів
Позаклітинною формою існування вірусу є віріон. Звичайно він представлений нуклеїновою кислотою, яка оточена білковою оболонкою (капсидом) Інколи капсид може оточувати додаткова оболонка (вона утворюється з мембрани клітини-хазяїна). 
Капсиди складаються з однотипних білкових одиниць – капсомерів. У більшості випадків вони мають симетричну будову. Розрізняють два типи симетрії кап сидів – спіральну й кубічну.
Виходячи з типу симетрії кап сидів вірусу та додаткових елементів, які входять до його складу, виділяють такі морфологічні типи вірусів:
·        Віруси зі спіральним типом симетрії;
·        Віруси з кубічним типом симетрії;
·        Складні віруси (мають головку з кубічним типом симетрії і хвіст зі спіральним типом симетрії);
·        Комплексні віруси (крім білка, до складу капсиду входять ліпіди).

Класифікація вірусів
Розрізняють такі типи вірусів та вірусоподібних структур:
·        ДНК-вмісні віруси;
·        РНК-вмісні віруси;
·        Віроїди;
·        Плазміди;
·        Пріони.
Доповідь учня
Пріони і пріонні захворювання
ДНК-вмісні віруси
Це віруси, генетичний матеріал яких представлений дезоксирибонуклеїновою кислотою. У більшості випадків вони мають ферментні системи для своєї реплікації й оточені білковою оболонкою. У багатьох представників цієї групи капсид має складну структуру.
РНК-вмісні віруси
Це віруси, генетичний матеріал яких представлений рибонуклеїновою кислотою. У більшості випадків вони мають ферментні системи для своєї реплікації й оточені білковою оболонкою.
Віроїди
Це невеликі кільцеві молекули однониткової РНК, що мають складну вторинну структуру, яка забезпечує їхню високу стійкість до впливу зовнішніх факторів. Вони не мають власних систем реплікації і для розмноження використовують ферментні системи клітин, які вражають.
Плазміди
Ці елементи багато дослідників до вірусів не відносять, але вони також є автономними генетичними структурами. Плазміди мають вигляд кільцевих молекул нуклеїнової кислоти, які розташовані в середині клітини. Вони не здатні до самостійної реплікації і не мають власних структурних білків. Часто плазміни розглядають як предкові форми ряду вірусів.
Пріони
Білкові частки, які мають інфекційні властивості. Є низькомолекулярними білками фібрилярної структури шириною 10-20 нм і довжиною 100-200 нм. Для них є характерними багато властивостей вірусів, але пріони відрізняються відсутністю в своєму складі нуклеїнової кислоти.
Способи реалізації генетичної інформації вірусів
Нуклеїнова кислота вірусу може бути представлена однією або двома нитками. Розрізняють «+» і «-». «+» ниткою ДНК є нитка, на якій синтезується інформаційна РНК (яка є «+» ниткою РНК), що потрібна для синтезу вірусного білку. «-» нитками ДНК і РНК є нитки, що комплементарні «+» ниткам. Способи реалізації генетичної інформації можуть бути різними навіть у вірусів, які мають однаковий тип нуклеїнової кислоти в капсиді.

Реалізація генетичної інформації у різних типів вірусів

Типи вірусів
Віруси з двонитковою ДНК
Віруси з однонитковою ДНК
Ретровіруси
Віруси з позитивним геномом
Віруси з негативним геномом
Віруси з двонитковою РНК
Нуклеїнова кислота в капсиді
(±) ДНК
(+) ДНК
(+) РНК
(+) РНК
(-) РНК
(±) РНК
Етапи реалізації реалізації інформації
(+) РНК
(±) ДНК


(+) РНК
(±) ДНК


(+) РНК
(-) РНК


(+) РНК
(+) РНК
(+) РНК





Кінцевий продукт
білок
білок
білок
білок
білок
білок


ІІІ. Закріплення знань
Робота в групах
Учні поділяються на групи по 5-8 осіб. Крім того, із учнів формується журі (4-6 осіб), яке оцінює роботу груп. Кожна група отримує одне з проблемних питань і обговорює його протягом 5 хвилин. Після цього один із членів групи  доповідає узгоджену відповідь групи. Учні з інших груп ставлять уточнюючі питання. Відповідати на них може як сам доповідач, так і будь-який учень з цієї групи. Під час підготовки відповіді учні  можуть використовувати підручники або будь-який інший додатковий матеріал.
Члени журі виробляють критерії оцінювання відповідей, спостерігають за роботою учнів у групах і можуть ставити уточнюючі питання доповідачу.
Після закінчення всіх доповідей вчитель проводить їх короткий аналіз. У цей час члени журі підбивають підсумки роботи.
Можливі критерії оцінювання роботи груп:
1. Повнота відповіді.
2 Аргументованість відповіді.
3. Робота в групі (співпраця, участь у роботі всіх членів групи).
4. Наочність доповіді (використання найпростіших схем і малюнків на дошці).
5. Питання і відповіді.
Проблемні  питання для обговорення:
1. Доведіть, що віруси не можуть вести непаразитичний спосіб життя.
2. Доведіть, що віруси виникли від бактерій.
3. Доведіть, що віруси – це колишні гени еукаріот, які перейшли до мандрівного способу життя.
4. Доведіть, що віруси – це реліктові організми, які виникли ще до появи клітинних форм життя.
5. Доведіть, що віруси можуть відігравати важливу роль в еволюції організмів.

IV. Домашнє завдання

§ 26, підготувати доповіді про вірусні захворювання й боротьбу з ними (віспа, сказ, грип).