Будова скелета людини


    Мета:
  Ознайомити учнів з будовою скелета людини; встановити його особливості, спрямовані прямоходінням і трудовою діяльністю; порівнюючи будову скелетів людини і тварин, установити між ними ознаки подібності та відмінності; розвивати навички роботи з підручником, самостійного здобування знань; формувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
   Тип уроку:
    Засвоєння нових знань.
    Форма уроку: урок – рольова гра.
    Наочність: таблиці: «Скелет ссавців (собаки)», «Скелет людини», «Череп (скелет голови)», саморобна таблиця «Еволюція скелета хребетних тварин»: технічні засоби, відео фрагмент «Галерея оздоровчих рухів».
    Хід уроку
      І. Актуалізація опорних знань
        Інтелектуальна розминка – встановлення теми уроку.
        Завдання: розв’язати кросворд.
      (Кожна правильна відповідь послідовно відкриває наступну літеру виділеного горизонтального ряду.)
1.     Рухомі з’єднання кісток.
2.     Оболонка кісток, за рахунок якої вони ростуть у товщину.
3.     Клітини кісткової тканини.
4.     Основна речовина, яка надає кісткам пружності.
5.     Кістковий мозок, у якому утворюються клітини крові.
6.     Наука про будову людського організму.
Відповіді: 1. Суглоби. 2. Окістя. 3. Остеоцити. 4. Колаген. 5. Червоний. 6. Анатомія.
       Виділене слово: скелет.
      ІІ. Мотивація навчальної діяльності
           Театралізоване віршоване дійство з метою активації розумової діяльності учнів. Зосередження уваги на докладнішому розкритті теми.
                            Найголовніший у скелеті я предмет.
                            Як зовуть мене? – Хребет!
                            У мене стільки є хребців,
                            Що стане їх для вас усіх.

                            Стоп, друже, дай промовлю я.
                            Я – Череп, і ось функція моя –
                            Людини мозок завжди берегти –
                            Важливішої ролі не знайти!
 
                            Я згоден з черепом. Адже
                             Що мозок «скаже», те й буде.
                             Накаже мозок: «Швидше в путь!»
                            Й кінцівки нижні вже ідуть.

                            Усім відомо, що людина –
                            Така ж, як деякі тварини.
                            Та завдяки свідомій праці
                            Вона над ними «піднялася».
           
                             Кінцівки верхні, тобто руки,
                             Життя без них – нестерпна мука.

Оголошення девізу, мети уроку
Девіз:
Те, що я чую, я забуваю,
Те, що я бачу, я пам’ятаю,
Те, що я роблю, я розумію
(Конфуцій)
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Учні класу об’єднуються в чотири групи: «Екологи», «Медики», «Біологи», «Тренери». У кожній групі є учень-консультант, з яким учитель працює завчасно – дає випереджувальні завдання.
1.     Самостійна робота учнів з підручником.
Завдання. Опрацювати за підручником (с.52) розділ «Скелет голови», проаналізувавши мал. 38. Дописати речення:
1)    Череп складається з двох відділів: … .
2)    Парні кістки мозкового відділу черепа: … .
3)    Непарні кістки мозкового відділу черепа: … .
4)    Парні кістки лицьового відділу черепа: … .
5)    Непарні кістки лицьового відділу черепа: … .
2.     перевірка здобутих знань.
1)    Перевірка письмових робіт консультантами.
2)    Гра «Луна»: учні повторюють за вчителем назви кісток, якщо він називає правильно і показує кістки черепа на таблиці, і мовчать, якщо (навмисне) робить помилку.
3.     Гра «щасливий випадок».
    Кожна група по черзі отримує запитання і протягом 30 с – 1 хв. швидко знаходить відповідь у розділах підручника «Хребет2 і «Ребра» (с. 52-56). Якщо ж група не дає правильної відповіді у встановлений термін, вона втрачає додатковий бал, і тоді відповідь може дати інша група.
             Орієнтовані запитання:
1)    Як стосуються хребта числа6 7, 12, 5, 5. 4-5?
2)    Чому передні кінці 11-ї і 12-ї пар ребер не прикріплені до реберної дуги?
3)    Чому розміри хребців збільшуються від шийного до поперекового відділу?
4)    Навіщо між тілом та дугою хребців є отвори?
4.     Заповнити схеми.
          Завдання. За текстом підручника (с. 52-56) та мал.. 41 заповнити схеми: дві групи працюють над схемою «Скелет нижньої кінцівки». Після виконання завдання групи обмінюються заповненими схемами та проводять перевірку за підручником, отримуючи, за потреби, допомогу консультантів або вчителя.

                      
                                 Скелет нижньої кінцівки

          пояс
                                          
       


              
              кінцівка
                                  

                        





1.
2.
3.

 


      

 
                      
                                 Скелет верхньої кінцівки

             пояс
                                         
       


             
                кінцівка
                                 

                        





1.
2.
3.

 


                               
5.     Гра «вдягніть скелет».
           Кожна група отримує картку - набір з назвами кісток на липких стікерах. Слід упізнати кістки за назвами та наклеїти їх на таблицю «Вдягнути скелет».
          Наприклад:
          гомілка
          кисть
          стегно
          плече
          передпліччя

6.     Аналіз таблиць.
           Використовуючи саморобну таблицю «Еволюція скелета хребетних тварин», таблиці «Скелет ссавців (собаки)» і «Скелет людини», дайте відповіді на запитання:
1.     Назвіть основні класи тварин типу Хребетні.
2.     До якого класу тварин за будовою скелета людини знаходиться найближче?
3.     У чому подібність скелета людини та хребетних тварин?
4.     Які відмінності має хребет людини порівняно з іншими ссавцями?
5.     Яка форма грудної клітки у людини? У ссавців7
6.     які відмінності порівняно зі скелетом тварин має:
а) череп людини?
б) ступня?
в) скелет руки?
           7. Чому у людини мозковий відділ черепа більший, ніж лицьовий?
           8. Яке значення для людини має протиставлення великого пальця руки всім іншим пальцям кисті?

7.     Творчі звіти груп.
           (групи отримали випереджувальні завдання.)
            «Медики» - повідомлення «Меню для опорно-рухової системи школяра»
             Додаток 1.
      Меню для опорно-рухової системи школяра
      У дитячому і підлітковому віці зміна опорно-рухової системи пов’язана насамперед із ростом кісток, їх окостенінням. Якщо в цей період в організмі бракуватиме кальцію або фосфору, можуть з’явитися різні вади опорно-рухової системи. Щоб цього не сталося. Слід вживати продукти харчування, багаті на ці елементи6 масло, яйця. Кефір. Рибу. Печінку. Молоко, а також різноманітні продукти рослинного походження: горіхи, моркву, капусту, салат, гречку, редьку, петрушку.
    Важливо знати, що такого самого харчування варто дотримуватися і для швидкого одужання після переломів кісток. У такий період також потрібні продукти, що містять багато Са та Р, дуже необхідних для правильного зростання кісток та розвитку кісткової тканини.
                 «Екологи» – схема «Чинники, що впливають на опорно-рухову  систему.
          Додаток 2.
      Чинники, що впливають на опорно-рухову систему
Зміцнювальні:
-         спортивні заняття
-         Сонце, повітря. Вода
-         Фізична праця
-         Вживання продуктів, збагачених Са
-         Спілкування з природою
Послаблювальні:
-         Гіподинамія
-         Переохолодження
-         Стреси
-         Постійна перевтома
-         Шкідливі звички
             «Біологи» - тест «Чи здоровий ваш хребет?»
                     Додаток 3.
      Фахівці стверджують, що на 150 людей лише одна людина має здоровий та гнучкий хребет.
              1. Нахиліться вперед (ноги разом). Якщо Ви:
              а) торкнулися підлоги долонями – 4 бали;
              б) торкнулися підлоги пальцями – 3 бали;
              в) не змогли торкнутися підлоги – 0 балів;
              2. Нахиліться вліво, потім вправо (ноги прямі, на ширині плечей0, по сковзніть рукою по нозі. Якщо Ви:
               а) торкнулися пальцями литок – 4 бали;
               б) дотягнулися до коліна – 3 бали;
               в) не дотягнулися до коліна – 0 балів.
             3. Лежачи на спині, покладіть ноги за голову. Якщо Ви:
               а) торкнулися підлоги ногами – 4 бали;
               б) дотягнулися до підлоги злегка зігнутими ногами – 3 бали;
               в) зігнутими ногами – 2 бали;
               г) не змогли торкнутися підлоги ногами – 0 балів.
           IV. Підсумки уроку
            Вивчити п. 16 підручника.
            Виконати практичну роботу: зміряйте свій ріст уранці та ввечері, незадовго до сну. Поясніть отримані результати.
             Творчі завдання (за бажанням). Складіть за вивченою темою кросворди, вірші, байки, казки, тести, вікторини.