Мета:
Ознайомити учнів
з будовою скелета людини; встановити його особливості, спрямовані прямоходінням
і трудовою діяльністю; порівнюючи будову скелетів людини і тварин, установити
між ними ознаки подібності та відмінності; розвивати навички роботи з
підручником, самостійного здобування знань; формувати дбайливе ставлення до
власного здоров’я.
Тип
уроку:
Засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок – рольова гра.
Наочність: таблиці: «Скелет ссавців (собаки)», «Скелет людини»,
«Череп (скелет голови)», саморобна таблиця «Еволюція скелета хребетних тварин»:
технічні засоби, відео фрагмент «Галерея оздоровчих рухів».
Хід
уроку
І. Актуалізація опорних знань
Інтелектуальна розминка –
встановлення теми уроку.
Завдання: розв’язати кросворд.
(Кожна правильна відповідь послідовно відкриває наступну літеру
виділеного горизонтального ряду.)
1. Рухомі з’єднання кісток.
2. Оболонка кісток, за
рахунок якої вони ростуть у товщину.
3. Клітини кісткової
тканини.
4. Основна речовина, яка
надає кісткам пружності.
5. Кістковий мозок, у якому
утворюються клітини крові.
6. Наука про будову
людського організму.
Відповіді: 1. Суглоби. 2. Окістя. 3. Остеоцити. 4. Колаген. 5.
Червоний. 6. Анатомія.
Виділене
слово: скелет.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Театралізоване
віршоване дійство з метою активації розумової діяльності учнів. Зосередження
уваги на докладнішому розкритті теми.
Найголовніший у скелеті я
предмет.
Як зовуть мене? – Хребет!
У мене стільки є хребців,
Що стане їх для вас усіх.
Стоп, друже, дай промовлю я.
Я – Череп,
і ось функція моя –
Людини мозок завжди берегти –
Важливішої ролі не знайти!
Я згоден з черепом.
Адже
Що мозок «скаже», те й буде.
Накаже мозок: «Швидше в путь!»
Й кінцівки
нижні вже ідуть.
Усім відомо, що
людина –
Така ж, як деякі тварини.
Та завдяки свідомій
праці
Вона над ними «піднялася».
Кінцівки верхні, тобто руки,
Життя без них – нестерпна мука.
Оголошення девізу, мети
уроку
Девіз:
Те, що я чую, я забуваю,
Те, що я бачу, я пам’ятаю,
Те, що я роблю, я розумію
(Конфуцій)
ІІІ.
Вивчення нового матеріалу
Учні класу об’єднуються в чотири групи: «Екологи»,
«Медики», «Біологи», «Тренери». У кожній групі є учень-консультант, з яким
учитель працює завчасно – дає випереджувальні завдання.
1. Самостійна робота учнів з
підручником.
Завдання. Опрацювати за підручником (с.52) розділ
«Скелет голови», проаналізувавши мал. 38. Дописати речення:
1) Череп складається з двох відділів:
… .
2) Парні кістки мозкового
відділу черепа: … .
3) Непарні кістки мозкового
відділу черепа: … .
4) Парні кістки лицьового
відділу черепа: … .
5) Непарні кістки лицьового
відділу черепа: … .
2. перевірка здобутих знань.
1) Перевірка письмових робіт
консультантами.
2) Гра «Луна»: учні
повторюють за вчителем назви кісток, якщо він називає правильно і показує
кістки черепа на таблиці, і мовчать, якщо (навмисне) робить помилку.
3. Гра «щасливий випадок».
Кожна група по черзі отримує запитання і
протягом 30 с – 1 хв. швидко знаходить відповідь у розділах підручника «Хребет2
і «Ребра» (с. 52-56). Якщо ж група не дає правильної відповіді у встановлений
термін, вона втрачає додатковий бал, і тоді відповідь може дати інша група.
Орієнтовані запитання:
1) Як стосуються хребта
числа6 7, 12, 5, 5. 4-5?
2) Чому передні кінці 11-ї і
12-ї пар ребер не прикріплені до реберної дуги?
3) Чому розміри хребців
збільшуються від шийного до поперекового відділу?
4) Навіщо між тілом та дугою
хребців є отвори?
4. Заповнити схеми.
Завдання. За текстом підручника
(с. 52-56) та мал.. 41 заповнити схеми: дві групи працюють над схемою «Скелет
нижньої кінцівки». Після виконання завдання групи обмінюються заповненими
схемами та проводять перевірку за підручником, отримуючи, за потреби, допомогу
консультантів або вчителя.
Скелет
нижньої кінцівки
|
пояс
|
|
|
кінцівка
|
|
|
|
|
1.
2.
3.
|
|
|
Скелет
верхньої кінцівки
|
пояс
|
|
|
кінцівка
|
|
|
|
|
1.
2.
3.
|
|
|
5. Гра «вдягніть скелет».
Кожна група отримує картку -
набір з назвами кісток на липких стікерах. Слід упізнати кістки за назвами та
наклеїти їх на таблицю «Вдягнути скелет».
Наприклад:
гомілка
кисть
стегно
плече
передпліччя
6. Аналіз таблиць.
Використовуючи саморобну таблицю «Еволюція скелета хребетних тварин»,
таблиці «Скелет ссавців (собаки)» і «Скелет людини», дайте відповіді на
запитання:
1. Назвіть основні класи
тварин типу Хребетні.
2. До якого класу тварин за
будовою скелета людини знаходиться найближче?
3. У чому подібність скелета
людини та хребетних тварин?
4. Які відмінності має
хребет людини порівняно з іншими ссавцями?
5. Яка форма грудної клітки
у людини? У ссавців7
6. які відмінності порівняно
зі скелетом тварин має:
а) череп людини?
б) ступня?
в) скелет руки?
7. Чому у людини мозковий відділ черепа більший, ніж лицьовий?
8. Яке значення для людини має протиставлення великого пальця руки всім
іншим пальцям кисті?
7. Творчі звіти груп.
(групи отримали випереджувальні
завдання.)
«Медики» - повідомлення «Меню для опорно-рухової системи школяра»
Додаток 1.
Меню для опорно-рухової системи школяра
У
дитячому і підлітковому віці зміна опорно-рухової системи пов’язана насамперед
із ростом кісток, їх окостенінням. Якщо в цей період в організмі бракуватиме
кальцію або фосфору, можуть з’явитися різні вади опорно-рухової системи. Щоб
цього не сталося. Слід вживати продукти харчування, багаті на ці елементи6
масло, яйця. Кефір. Рибу. Печінку. Молоко, а також різноманітні продукти
рослинного походження: горіхи, моркву, капусту, салат, гречку, редьку,
петрушку.
Важливо знати, що такого самого харчування
варто дотримуватися і для швидкого одужання після переломів кісток. У такий
період також потрібні продукти, що містять багато Са та Р, дуже необхідних для
правильного зростання кісток та розвитку кісткової тканини.
«Екологи» – схема «Чинники, що впливають на опорно-рухову систему.
Додаток
2.
Чинники,
що впливають на опорно-рухову систему
Зміцнювальні:
-
спортивні заняття
-
Сонце, повітря. Вода
-
Фізична праця
-
Вживання продуктів, збагачених Са
-
Спілкування з природою
Послаблювальні:
-
Гіподинамія
-
Переохолодження
-
Стреси
-
Постійна перевтома
-
Шкідливі звички
«Біологи» - тест «Чи здоровий ваш хребет?»
Додаток 3.
Фахівці стверджують, що на 150 людей лише одна людина має здоровий та
гнучкий хребет.
1. Нахиліться вперед (ноги разом).
Якщо Ви:
а) торкнулися підлоги долонями – 4 бали;
б) торкнулися підлоги пальцями – 3 бали;
в) не змогли торкнутися підлоги – 0 балів;
2. Нахиліться вліво, потім вправо (ноги прямі, на ширині плечей0, по
сковзніть рукою по нозі. Якщо Ви:
а) торкнулися пальцями литок – 4 бали;
б) дотягнулися до коліна – 3 бали;
в) не дотягнулися до коліна – 0 балів.
3. Лежачи на спині, покладіть ноги за голову. Якщо Ви:
а) торкнулися підлоги ногами – 4 бали;
б) дотягнулися до підлоги злегка зігнутими ногами – 3 бали;
в) зігнутими ногами – 2 бали;
г) не змогли торкнутися підлоги ногами – 0 балів.
IV. Підсумки уроку
Вивчити п. 16 підручника.
Виконати практичну роботу: зміряйте свій ріст уранці та ввечері, незадовго
до сну. Поясніть отримані результати.
Творчі завдання (за бажанням). Складіть за вивченою темою кросворди,
вірші, байки, казки, тести, вікторини.