Урок "Комахи з повним перетворенням".

Тема.   Комахи з повним перетворенням.
Мета:  Освітня. Ознайомити учнів з різноманітністю комах з повним перетворенням, їхніми особливостями, значенням у природі та житті людини; довести учням  необхідність гуманного ставлення до людей з  особливими освітніми потребами.
Розвиваюча. Розвивати увагу, пам'ять,критичне мислення, уміння висловлювати думки, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, робити логічні висновки; розвивати  індивідуальність дітей; формувати в дітей  повагу  до людей  з обмеженими можливостями.
Виховна. Виховувати любов до природи та дбайливе ставлення до  комах, інтерес до предмета,  формувати науковий світогляд, виховувати почуття гуманного ставлення та взаємної поваги між людьми. 
Обладнання:  проектор, ноутбук.
Терміни та поняття:  комахи з повним перетворенням, метаморфоз, метелики, жуки, двокрилі, перетинчастокрилі, блохи.
Міжпредметні зв’язки: історія,  .
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Епіграф: «Велика мудрість природи, яка при такій нескінченній різноманітності зуміла всіх урівняти!»
                                                                                 Річард Фейнман
А) Психологічний настрій
Доброго дня, діти!
Сьогодні вранці, по дорозі на роботу, на вулиці мені зустрілася дитина, що всміхалася! Яка це добра прикмета для мене! Значить цілий день буде вдалим. Я хочу, щоб і для вас цей день був вдалим. Тож бажаю вам успіху на уроці і у вивченні біології взагалі.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності і актуалізація опорних знань.
Робота з епіграфом. (Зачитати епіграф) Скажіть, будь ласка, яка пора року для вас, школярів, найкраща?
-         А може, хтось із вас ловив влітку раків або крабів?
-         А може, ви бачили у полі коників чи барвистих метеликів?
-         Чи, може, хтось допомагав бабусі боротися з колорадськими жуками?
-         А ви звернули увагу, наскільки вони різноманітні, але як же їх урівняла природа? Що між ними спільного? (Членистоногі)
Вправа «Пошта» 
Уявіть собі, що вам до школи для уроків біології надіслали колекції членистоногих, але в дорозі вони перемішалися між собою. Допоможіть, будь ласка, відновити колекції. Розкладіть тварин за  назвами колекцій:   
   «Комахи з неповним перетворенням», «Павукоподібні», «Ракоподібні»
Ой, а у четвертій колекції навіть назва загубилася! Тож четвертій групі необхідно згрупувати тварин, що не входять у перші три колекції.
Учитель. Чи всіх тварин ви розклали? Тож продемонструйте нам свої колекції.
-         А які ж тварини увійшли до четвертої колекції?
-         Подивіться, який красивий метелик! А ви знаєте як вони народжуються? Давайте дізнаємося про це.
Перегляд відео фрагмента «Перетворення метелика»
-         Як називається тип розвитку, який ми щойно побачили? (З повним перетворенням). 
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Тож ви, напевно, вже здогадалися, що саме це буде темою нашого уроку.
На цьому уроці ми повинні дізнатися, які тварини розмножуються з повним перетворенням, їхніми особливостями, значенням у природі та житті людини.
V. Вивчення нового матеріалу.
-         Які стадії розвитку комахи з повним перетворенням ви запам’ятали?
-         Які переваги й недоліки розвитку комах  з повним перетворенням?
А зараз я пропоную вам хвилинку відпочинку і уявити себе метеликами.
Отже, ми з вами перепочили і з новими силами починаємо роботу в групах з підручником. Параграф 13 с. 52
До комах з повним перетворенням відносяться ряди: Метелики, Двокрилі, Жуки, Перетинчастокрилі.
Учні працюють у групах. Завдання до кожної групи: прочитати відповідний текст параграфа, визначити  особливості будови та життєдіяльності даного  ряду, представників та їх значення. Потім з кожної групи один учень доповідає.
І група. Ряд Метелики (Лускокрилі).
ІІ група. Ряд Двокрилі.
ІІІ група. Ряд Жуки (твердокрилі).
ІV група. Ряд Перетинчастокрилі.



V. Узагальнення вивченого матеріалу
1.  Вправа «Анаграма»
            Слова,  у яких переплутані букви.  Відгадайте терміни, дайте їм визначення.
1. ТЕМЕКИЛИ, КИЖУ, КРИДВОЛІ, ХИБЛО.
2. РЕЧАСПЕТИНТОЛІКРИ, МАРКО, ЛАБДЖО, БЕЙСКАРА.
3. САО, ХАРАМУ, НИККО, КАЦИДА.
4. КАБАБ, ШАВО, НЕЧКОСО, ПРЯДКОШОВ.

 2. Вправа « Четвертий зайвий»
1) Омар,  жук-олень, креветка, мокриця.
2) Павук - сріблянка, річковий рак, дощовий червяк, джміль.
3) Медоносна бджола, колорадський жук, комар, тарантул.
4) Пацюкова блоха, муха хатня, жук - плавунець, тарган чорний.

 3. Скільки він робить шкоди! Зовсім недавно люди про нього нічого не знали і не бачили. Та от років  80 тому на корабель, який плив із Америки у Францію, потрапило кілька таких жуків – карантинна служба прогавила. Відтоді і почалося! Вони розмножувалися і буквально заполонили картопляні плантації. Плодючі ці жуки – жах! Якщо не знищити одного - однісінького, то за місяць – півтора їх буде вже цілих три тисячі. Мине ще місяць – стане майже мільйон. Хто ці жуки?

VІ. Підбиття підсумків уроку, оцінювання діяльності  учнів.


VІІ. Домашнє завдання.
1.     Опрацювати § 13   на с. 52-55
2.     Опрацювати питання на с. 55
3.     Написати твір-роздум „ До яких би наслідків призвело повне зникнення комах?”
4.     Індивідуальне завдання: підготувати мушлі (або їх зображення) різних молюсків.