Різноманітність плазунів. Значення плазунів і їх охорона


Мета:
Навчальна:
Ознайомити учнів з різноманітністю плазунів, особливостями їх будови та процесів життєдіяльності, пристосованістю до середовища. Визначити їх значення в природі та житті людини, необхідність їх охорони.
Розвивальна:
Розвивати творчу активність, пізнавальні інтереси учнів; вміння порівнювати між собою представників різних рядів одного класу.
Продовжити формувати вміння: працювати з додатковою літературою, аналізувати, робити висновки, працювати групами, робити самооцінку своїх знань та роботи своїх товаришів.
Виховна:
Виховувати дбайливе ставлення до всього живого; вміння слухати одне одного, стежити за культурою мовлення та співпрацювати із членами своєї групи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Методи:
Інтерактивні: робота в групах, рольова гра, словесні, наочні.
Обладнання: таблиці, картки, книги.
Очікувані результати:
1.Самостійно готувати інформаційний матеріал, який був би корисним для інших.
2.Пояснювати своє ставлення до проблеми, що вирішується.
3.Ознайомитись з різноманітністю плазунів, особливостями їх будови та процесів життєдіяльності.
4.Набути навичок роботи в малих творчих групах.

Хід уроку
І Організаційний момент.
      Пояснення форми проведення уроку.

ІІ Мотивація.
Вчитель. Жодна тварина не викликає у людини такої огиди й страху, як плазуни. Людина оповила їх туманом найфантастичніших вигадок і забобонів, приписуючи цим створінням неймовірну демонічну силу. Злими лютими зміями та драконами люди населили свої казки, легенди, повір’я.
         В чому ж річ, що породило такі дивовижні асоціації в людській уяві?
         А секрет тут, безперечно, у загадкових особливостях плазунів. Ознайомимося з різноманітними плазунами, відвідавши тераріум.



ІІІ Оголошення теми та очікуваних результатів.
Вчитель оголошує тему уроку. Учні класу розподілені на групи, їм роздаються аркуші самоконтролю, лідери груп отримують листи оцінювання учнів, проводиться коротка бесіда для того, щоб учні зрозуміли, чого вони мають досягти на уроці і чого від них чекає вчитель.

ІV Основна інтерактивна частина уроку.
Класифікація плазунів

Ящірки
 
Ряд Лускаті
 

Учні працюють у групах. Таких груп п’ять.
1.     Заочна екскурсія у тераріум.

Ящірки
Екскурсовод: Ящірки дуже різноманітні тварини за зовнішнім виглядом та розмірами. У більшості є кінцівки, рухомі повіки, вони здатні до автотомії. В Україні частіше зустрічаються прудка, зелена, живородна ящірки.

Жовтопуз безногий
Цю ящірку люди ображають через схожість з гадюкою. Справді, в жовтопуза немає ніг, тіло змієвидне, з довгим хвостом (до 2 м). Серед густої рослинності ці ящірки повзають швидко, а ось на голих ділянках безпомічні. Добре плавають, вміють лазити по деревах і кущах. Живляться комахами, молюсками. Щоб не сплутати жовтопуза з гадюкою, треба знати, що у жовтопуза є на боках шкіряні складки, і очі обрамлені рухливими віями. Жовтопуз занесений до „Червоної книги України”. 


Туатара
         Новозеландська ящірка туатара – єдиний представник родини рептилій, які з’явились на Землі багато млн. років тому назад. Більшість рептилій живуть у теплих країнах, так як їм легше охолоджувати тіло від перегріву, ніж зігрівати його в холодному повітрі. Туатара зберігає активність при t˚ тіла +12˚С, що значно нижче, ніж у інших рептилій. Рухаючись, вона робить один вдих через кожні 7 секунд, а залишаючись нерухомою – 1 вдих за годину. Росте вона дуже повільно, за 20 років вона сягає 60 см.

Кам’яна ящірка  
         Південноавстралійська кам’яна ящірка має хвіст, дуже схожий на голову, що може ввести в оману хижаків, і це дає ящірці додатковий шанс на порятунок. У великому хвості міститься запас жиру на зиму, тому що під час анабіозу ящірка не приймає їжу, а використовує запаси жиру, накопичені на її тілі.

Ігуана
         Морська ігуана з Галапагоських островів – єдина в світі ящірка, яка відчуває себе під водою як вдома. На вулканічних берегах важко знайти їжу, тому ящірка пливе в море, де лакомиться водоростями. Деякі ігуани запливають далеко від берега, пірнають на глибину до 5 м, сягають дна і можуть бути під водою біля 15 хв.

Тропічний гекон токи
         Звичайний тропічний гекон токи полює вночі. Його очі з величезними зіницями добре бачать в темряві. Вдень зіниці закриті. Відкритими залишаються тільки 4 дрібних отвори, але гекон бачить не 4 різних зображення, а одне дуже чітке. Токи користується своїм довгим язиком, щоб очистити від бруду очі, які не мають повік.
                                                                 
Змії
         Екскурсовод: Це група безногих лускатих плазунів. Для них характерно рухоме сполучення кісток, лівої та правої частини щелеп, відсутність рухомих повік, барабанних перетинок. Змії бувають отруйні і неотруйні.                             В Україні живуть 2 види отруйних змій: звичайна та степова гадюки; і 7 неотруйних змій: водяний та звичайний вужі, мідянка, чотирисмуговий, леопардовий, лісовий та жовточеревий полози.         
                           
Удав боа                                                                                                                    Удав боа впивається в свою жертву довгими гострими зубами. Двометровий боа давить свою здобич, а потім ковтає її цілком. Боа, як і інші змії, здатний ковтати птахів і інших тварин, розміри яких більші, ніж товщина його тіла. Це можливо завдяки цікавим щелепам, половинки яких можуть роздвигатися дуже широко, тому вони з’єднані тільки м’язами.
                  
Кобра, що плюється                                                                                                Двометрова кобра, що плюється, існує в багатьох країнах Африки. Вона вистрілює тонку цівку отрути в очі своєму супротивнику. Отрута не смертельна, але викликає сильний біль і тварина може осліпнути. Отрута виприскується через отвори на кінчиках зубів. Змія плює до 6 разів, поки не використає запас отрути, який відновлюється протягом доби.

Анаконда
         Анаконда плаває дуже швидко, ловить риб, черепах і навіть кайманів. Свою здобич анаконда обвиває своїм тілом, давить або пірнає у воду і топить її. Згідно деяким свідченням, одного разу семиметрова анаконда проковтнула двометрового каймана. Цієї їжі їй вистачило на декілька тижнів.

Королівська кобра
         Королівська кобра – найбільша отруйна змія, досягає в довжину 5,5 м. Її пустотілі отруйні зуби впиваються в тіло жертви і вприскують в нього отруту, яка поступає з пустотілих отруйних залоз. При небезпеці кобра займає бойове положення, піднімається, сильно розширюючи шию. Отрута кобри смертельна майже для всіх тварин, її зуби виділяють стільки отрути, що через 4 години після отруєння гине слон.

Хамелеони
Екскурсовод: Ці тварини пристосовані до життя на деревах: мають цупкі пальці і довгий цупкий хвіст. Здатні змінювати свій колір залежно від умов навколишнього середовища. Тому й людину, яка часто змінює свою думку з метою особистої вигоди, називають „хамелеоном”. Всі хамелеони живуть в Старому Світі, особливо багато їх на Мадагаскарі, в Центральній Африці, Індії, на берегах Середземного моря.

Граціозний хамелеон
         Ця тварина вдень повільно пересувається по деревам, полюючи на комах та павуків. Підібравшись до жертви на близьку відстань, хамелеон обгортає кінець хвоста навколо гілки, вистрелює в жертву язиком, довжина якого дорівнює довжині тіла. Язик повертається в рот, приносить на кінчику спійману здобич, тому що там є липка присоска. Все це займає не більше секунди.

Карликовий хамелеон
         Більшість хамелеонів відкладають свої схожі на пергамент яйця в підземні нори, через 8 місяців з’являються нащадки. Яйця карликового хамелеона починають розвиватися ще в тілі матері, і коли вона відкладає кладку з 16 яєць з них майже відразу з’являються малята. Мати обережно приклеює кожне яєчко до гілки або листка. Новонароджений карликовий хамелеон має довжину всього 3-4 см., але вже через декілька годин починає полювати на комах. Дорослі хамелеони сягають у довжину 20см.
Африканський хамелеон
         Може змінювати колір і малюнок своєї шкіри, щоб краще замаскуватися на дереві, де він полює на комах. Йому це вдається завдяки особливим жовтим, чорним і білим відображаючим клітинам, які містяться в його шкірі. Контролює зміну кольору нервова система, яка реагує на зміну яскравості світла, а також на різний емоційний стан звірятка, наприклад, страх.

Хамелеон Джексона
Має три роги на голові, якими він захищається від хижаків, наприклад, птахів. Очі хамелеона можуть дивитися в різні боки одночасно. Поки хамелеон спокійно сидить на дереві, очні яблука можуть обертатися незалежно одне від одного, шукаючи їстівних комах. Але невідомо, здатний хамелеон бачити одночасно два різних предмета, чи його мозок реагує тільки на щось одне, коли його очі дивляться в різні боки.

Крокодили
Екскурсовод:  Пристосовані до напівводного способу життя. Мають чотирикамерне серце. Тіло видовжено, довгий хвіст. Вкриті роговими щитками. Між пальцями задніх ніг є плавальні перетинки. Поширені у тропічних і субтропічних регіонах.

Гавіал
         Гавіал – довгий вузькомордий крокодил, який живе в річках Індії. Більшу частину часу він проводить у воді, лише його очі і ніздрі ледь-ледь помітні над поверхнею. Як і всі крокодили, гавіал ковтає камені, щоб залишатися під водою. Без такого баласту молоді крокодили можуть перевернутися у воді догори ногами. Під водою гавіал знаходиться більше години, у нього є перетинки, що закривають ніздрі. В пащі гавіала знаходиться більше 100 гострих зубів, за допомогою яких він ловить рибу.

Нільський крокодил
         Нільський крокодил зустрічається в річках Африки, досягає 10 м. Головна їжа крокодила – риба, але також полює біля водопою на різних тварин. Можуть нападати і на людину. На суходіл виходять для відпочинку і розмноження. Кожен рік самка нільського крокодила відкладає до 40 яєць в гніздо, яке вириває на березі у піску. Готуючись вилупитися з яйця, крокодильчик гучно свистить. Почувши його, мати розгрібає пісок, достає малят з яєць, саджає їх в особливу сумку у роті і переправляє у „дитячий садок” на березі річки. Там крокодильчики залишаються 2 місяці під захистом батьків.

Алігатор
         Відрізняються від крокодилів формою голови: вона у нього широка, плеската і гладенька зверху. Довжина до 4,5 м. На суходолі рухається повільно, але плаває дуже легко. Має дуже міцний хвіст. Зібравшись зграєю, алігатори б’ють хвостами по воді, риба лякається і вискакує з води, попадає в пащу алігатора. Алігатори легко виживають у неволі, тому частіше, ніж крокодили, зустрічаються в зоопарках.   

Черепахи
Екскурсовод: Зверху і знизу вкриті кістковим панциром з роговими щитками. Зуби відсутні. Є сухопутні і водні види. У фауні України відомий лише один вид – болотяна черепаха. Вона живе до 30 років. Зустрічається у стоячих або слабопроточних водоймищах, живиться різними тваринами. На зиму болотяна черепаха впадає у сплячку.

Мускусна черепаха
         Маленька водяна черепаха, всього лише 10 см. Живе в Північній Америці. Крім панцира, має ще один засіб захисту від хижаків, таких, як ворона. При небезпеці черепаха випускає огидний запах із особливих мускусних залоз. Ця черепаха дуже добре плаває, живе в ставках та річках, живиться комахами, пуголовками, іноді рибою.

Слонова черепаха
         Найбільша з сухопутних черепах, зустрічається на островах Індійського і Тихого океанів, зокрема на Галапагоських. Ця тварина сягає до 1,5 м в довжину, стільки ж в ширину і до 1 м заввишки, вага до 600 кг. Вони можуть накопичувати воду в сечовому міхурі і використовувати її потім. Вона дуже витривала, може прожити без їжі до 1,5 року. Слонова черепаха занесена до „Міжнародної Червоної книги”. Чисельність їх знижується, тому що людина вбиває цих тварин, споживаючи їхні м’ясо, жир. З панцирів виготовляють різні рогові вироби.

Черепаха біса
         Черепах біса зустрічається у тропічних морях по всьому світу. Має легкий панцир і широкі ластоподібні лапи. Передніми вона користується як плавцями, повільно пропливає під водою, а задні виконують роль керма. Самки біси виходять на сушу, щоб відкласти у пісок яйця, а самці практично не залишають воду. Люди давно полюють на бісу заради її панцира. Вона стоїть на межі зникнення. Живиться біса водоростями, рибою і крабами. Їх м’ясо неїстівне для людини, тому що містить отруту, зокрема тому, що черепаха їсть медуз.

2.     „Хвилинка цікавинок”

 Ящірки
А) Комодський дракон – варан має тіло завдовжки до 3,6 м, вага його біля 135 кг. Це найбільша ящірка.
Б) Ящірка тейіда здатна розвивати швидкість до 30 км/год.
В) У Південній Америці живе ящірка василіск, яку ще називають ящіркою Ісуса Христа, тому що вона може ходити по воді, як по суходолу.
Змії
А) Довжина сітчастого пітона буває до 9 м, анаконди – до 40 м.
Б) А вузькороті змії такі тонкі, що можуть пролізти крізь олівець, якщо з нього дістати стрижень.
В) Найотрутніша змія – морська кобра, її отрута в 100 разів сильніша, ніж у інших змій.

Хамелеони
А) Лівий і правий боки тіла хамелеона можуть функціонувати незалежно один від одного.
Б) Хамелеони можуть існувати без води і їжі декілька місяців, тіло їх становиться листоподібне.
В) Тіло хамелеона може дуже роздуватися завдяки заповненню повітрям сліпих відростків легень.

Крокодили
А) В середньому довжина крокодилів 4,5 м. Але в 1954 році був вбитий крокодил довжиною 8 м, вагою 2 т, ширина його тулуба була 1,5 м.
Б) Язик у крокодила малорухомий, тому залишки їжі з зубів крокодила дістає птах шпорцевий чібіс, також птахи скльовують зі шкіри крокодила комах – паразитів і п’явок.
В) В пащі крокодила гавіала знаходяться більше 100 гострих зубів, за допомогою яких він хватає рибу.
  
Черепахи
А) Черепахи ростуть повільно, але живуть довго. Рекордсменом є самець черепахи маріон, який прожив 152 роки.
Б) Однією з найбільших черепах є шкіриста черепаха. Вона сягає в довжину більше 2 м, вага її до 453 кг.
В) Черепахи можуть надовго затримувати дихання, голодувати. В Паризькому тераріумі невелика черепаха прожила без їжі 6 років.

         Вчитель: Отже, ми познайомилися з деякими плазунами. В них дуже багато загадкових особливостей. Хіба не може здатися дивним, що багато з них можуть голодувати місяцями, жити століттями, змінювати забарвлення, скидати шкіру, нарешті, вбивати отрутою жертву навіть на відстані? А випадки появи на світ плазунів з двома головами? Щоправда, таке трапляється дуже рідко, але таки буває! Ось звідки з’явилися в казках багатоголові чудовиська! Плазунів боялися, і багато народів їм поклонялося. Деякі змії оголошувалися священними, на їхню честь споруджували храми, вони були символами величі, мудрості й могутності.
Яку ж роль відіграють плазуни у тваринному світі й економіці природи?


3.     Значення і охорона плазунів     

 Ящірки
Значення ящірок дуже велике: вони знищують шкідливих комах. До „Червоної книги” занесено такі види як веретільниця, кримський гекон, жовтопуз.
 
Змії
         Значення змій: знищення гризунів – шкідників сільського господарства. Отрута використовується в медицині для лікування бронхіальної астми, епілепсії, як кровозупинний препарат. До „Червоної книги” занесено такі види як степова гадюка, мідянка, полоз.

Хамелеони
         Значення: входять до ланцюгів живлення. Знищуючи комах, самі можуть бути їжею для інших тварин, зокрема, змій.

Крокодили
         Хижаки, живляться різними тваринами (птахами, ссавцями, ракоподібними, рибами). Такі види, як нільський та гребінчастий, можуть нападати на людину. Людина використовує шкіру крокодилів для виготовлення різних виробів, споживає в їжу їх м’ясо та жир. І хоча в деяких країнах створені ферми для розведення цих тварин, зараз крокодили знаходяться на межі зникнення. Майже всі види крокодилів взяті під охорону.

Черепахи
         Значення в природі: входять до ланцюгів живлення. Більшість рослиноїдні, але є і хижаки, які живляться рибою, земноводними, безхребетними. Деякі види є об’єктами промислу. Людина споживає м’ясо, жир яйця черепах. Панцирі черепах використовуються для виготовлення різних виробів, які в світі високо цінуються.  У зв’язку зі зменшенням чисельності такі види, як зелена або супова черепаха, слонова узяті під охорону закону, занесені до Міжнародної Червоної книги.

Вчитель. Уже в першому яйці, відкладеному плазуном (~ 200 млн. років тому) містилися за висловом американського зоолога Арчі Карра, „і спів птахів, і людська думка”. Так-так, хоча істина, що „людина пішла від мавпи”, незаперечна, більш давніми нашими предками були саме рептилії. І якби вони не з’явилися, то хто знає, якими б шляхами пішла на планеті еволюція тваринного світу.
Чисельність рептилій на Землі катастрофічно зменшується. Втрата плазунів, застерігають вчені, стало ознакою того, що людство ступило на межу прощання з живою природою.


„Знай, люби, бережи”
В першу чергу треба знати, тоді полюбиш, а знаючи і люблячи – будеш берегти.  
  
V .Узагальнення і систематизація знань.
Даний етап уроку проходить у вигляді конкурсів. Кожна група отримує своє завдання.
1.  Бесіда
А) Яка різниця між представниками різних рядів плазунів?
Б) Яке значення плазунів?
В) Які плазуни занесені до „Червоної книги України”?

2.  Гра на швидкість „Хто зайвий?” (надані назви чотирьох тварин, визначити, яка тварина не належить до даної групи, поясніть чому).
Вуж, жовтопуз, кобра, удав.
Хамелеон, крокодил, тритон, черепаха.
Гадюка, жовтопуз, варан, веретільниця.
Алігатор, гавіал, варан, нільський крокодил.
Біса, анаконда, кобра, вуж.
3. Конкурс „Відгадай”
А) Чи правда це, що в крові ящірок сцинків є антифриз – речовина, що заважає замерзанню? (так, в крові сцинка, який живе в Австралії є антифриз, тому він здатний до активного життя при -2 ˚С).
Б) Чи правда це, що отруйних змій використовували в якості зброї? (історики розповідають, що у військах Ганнібала були особливі судини з живими отруйними зміями, воїни їх кидали на ворожі кораблі).
В) Чи правда це, що розгніваний хамелеон становиться чорним? (так, завдяки здібності змінювати свій колір, при зустрічі з ворогом хамелеон становиться чорним). 
Г) Чи правда це, що великі черепахи плачуть? (так, на березі черепахи плачуть, таким чином вони позбавляються піщинок, які потрапляють в очі).
Д) Чи правда це, що крокодили плачуть, коли пожирають своїх жертв? (ні. Крокодили, які живуть у солоній воді, на березі часто плачуть, але таким чином вони позбавляються надлишків солі, а зовсім не ридають від каяття).
4. Загадки
А) Маленька, легенька, за хвіст не піднімеш? (ящірка).
Б)  По землі повзе, до себе не допускає? (змія).
В) Ні взяти, ні втягти, ні на віз покласти? (гадюка).
Г) В кого кам’яна сорочка? (черепаха(.
5. Задача  
За день ящірка з’їдає 10 різних дрібних жуків-шкідників сільськогосподарських культур. Яку кількість комах з’їдають ящірки за 1 місяць літнього періоду на площі 1 га, якщо в умовах степу на 1 га зустрічається 300 екземплярів ящірок? 
VI Підведення підсумків. Рефлексія.

1.     Самостійний аналіз власних досягнень учнів за допомогою листів самооцінки.
2.     Порівняння очікуваних результатів з реальними.
3.     Лідери груп підводять підсумки роботи кожного члена своєї групи, вчитель на основі листів оцінювання оцінює роботу учнів.

VII Домашнє завдання.

 Вивчити § 49 р. № 8,9 с. 99.
                         р. № 17* с.102.




























Вуж

жовтопуз

кобра

удав


Хамелеон

крокодил

тритон

черепаха

Гадюка

жовтопуз

варан

веретільниця


Алігатор

гавіал

варан

нільський крокодил

Біса

анаконда

кобра

вуж