Опис досвіду


    
Актуальність інклюзивної освіти в сучасному освітньому просторі
Час не стоїть на місці. Людство завжди перебуває у пошуках нових ідей для рішення тих чи інших проблем, і цей процес починається саме зі шкільної парти. Час змінює стандарти, стереотипи,  потреби, змінюється суспільство – все потребує оновлення. Сучасний етап інноваційного розвитку суспільства відзначається формуванням нового погляду на освіту й на місце людини в соціумі. Освіта набуває характеристик загальності, доступності, рівності. У межах міжнародного руху «Освіта для всіх» (Education For All (EFA)), ініційованого ЮНЕСКО, першочерговим завданням суспільного розвитку стає забезпечення кожного правом на задоволення освітніх потреб, отримання якісної базової освіти. У цьому контексті особливої актуальності набуває проблема задоволення освітніх потреб дітей і молоді з обмеженими можливостями, зокрема проблема інклюзивної освіти.
У 2010/2011 навчальному році Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 124 стала першою в Харкові  школою рівних можливостей. Здобувати початкову освіту до школи прийшло троє дітей з обмеженими фізичними можливостями, зараз у школі навчається вже 19 таких учнів. У школі  створено всі умови  для повноцінного навчання дітей з особливими потребами: від забезпечення архітектурної доступності шкільних приміщень до організації  супроводу навчально-виховного процесу, зорієнтованого на дітей з особливими освітніми потребами.
У класах, де навчаються діти з особливими освітніми потребами,  наголос робиться в першу чергу на розвиток сильних якостей і талантів дітей, а не на їхніх фізичних проблемах та обмеженнях. Саме тому на своїх уроках застосовую особистісно орієнтовані методи навчання та стимулюючу систему оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами, прагну  формувати в інших дітей вміння природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей,  налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них.

Адаптація та індивідуалізація навчального процесу 
в класах з інклюзивною формою навчання
Інклюзивне навчання, яке впроваджується у нашому навчальному закладі, потребує відповідного методичного забезпечення навчально-виховного процесу.
Орієнтиром для мене є нормативні документи щодо організації інклюзивного навчання в загальноосвітніх закладах, зокрема, Лист Міністерства освіти і науки України від 18.05.2012 № 1/9-384 «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах».
Так, на своїх уроках я використовую завдання, адаптовані для дітей з особливими освітніми потребами. Актуальність процесів адаптації полягає в тому, що вони дають змогу змінювати характер подачі матеріалу, не змінюючи зміст або концептуальну складність навчального завдання, допомагають розширити обсяг методів навчання, використовувати навчальні завдання різного рівня складності, збільшувати час на виконання, змінювати темп занять, чергувати  види  діяльності, враховуючи вікові потреби учнів, їхні інтереси та різноманітність.
 На уроках біології також використовую такі види адаптацій як творчі завдання, завдання на розвиток дрібної моторики, складання сенкану, диференційовані вправи, технологію портфоліо та інші.
З метою оцінювання індивідуальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами  використовую метод оцінювання портфоліо.
Портфоліо – це накопичувальна система оцінювання, що передбачає формування уміння учнів ставити цілі, планувати і організовувати власну навчальну діяльність; накопичення різних видів робіт, які засвідчують рух в індивідуальному розвитку; активну участь в інтеграції кількісних і якісних оцінок; підвищення ролі самооцінки.
Мета портфоліо:
-     формування у дитини відповідальності;
-     розвиток уміння давати якісну оцінку результатів власного навчання та діяльності;
-     розвиток уміння аналізувати власні інтереси, схильності, потреби і співвідносити їх з наявними можливостями;
-     формування пізнавальних інтересів і готовність до самостійного пізнання;
-     самостійна добірка матеріалів породжує ситуацію успіху, призводить до підвищення самооцінки і впевненості у власних можливостях.
         За умови роботи «на рівних», дитина з особливими освітніми потребами не відчуває себе не таким, як усі. Вона  теж має портфоліо і дуже пишається тим, що зробила його сама.
Співпраця з практичним психологом
Коли вперше до старшої школи прийшли учні з особливими освітніми потребами, я зрозуміла, що окрім досконалого володіння навчальним матеріалом, мені, як учителю біології,  слід добре орієнтуватися у дитячій психології. Адже таким дітям потрібно допомогти розвивати внутрішню свободу, розкутість, розуміння їх повноцінності, тому що саме це допоможе їм сконцентрувати увагу на опануванні навчальним матеріалом.
Традиційно на початку вивчення опорно-рухової системи у 8 класі на етапі мотивації навчальної діяльності пропоную учням виконати завдання – намалювати малюнок людини. Мета цієї вправи – визначення індивідуальних особливостей особистості. Адже деякі вважають зображення людської фігури проекцією образу тіла, інші віддзеркаленням «Я-концепції». Зображення може бути виявом того, як людина сприймає зовнішні обставини, як ставиться загалом до життя і суспільства та її бачення себе в суспільстві.
Такі уроки обов’язково планую і проводжу з практичним психологом, бо діти цього віку дуже вразливі, особливо ті, що мають фізичні вади. Ця практика є ефективною, бо допомагає учням подолати свої внутрішні бар’єри і зрозуміти, що вони такі ж, як і всі діти, тільки зі своїми особливостями.
         Після короткого інструктажу учні отримують завдання намалювати людину, якою вони її бачать. Інколи дитина з особливими освітніми потребами, яка має вади розвитку нижніх кінцівок, відмовляється малювати людину, тому що їй важко подолати свій внутрішній бар’єр, вона вважає себе не такою, як інші. Не завжди вона малює повноцінний малюнок людини, частіше малює людину частково, щось ніби бюст, без нижньої частини тіла, саме тієї частини, з якою вона має вади. У ході роботи ми з психологом  спостерігаємо, як працює дитина, як вона поставилася до завдання, чи виникли у неї запитання.

Особливості планування уроків біології 
в класах з інклюзивним  навчанням
У деяких дітей з особливими освітніми потребами внаслідок порушення дрібної моторики виникають ускладнення при виконанні письмових робіт. Тому під час такої роботи  пропоную дитині з особливими освітніми потребами  виконати це завдання, набираючи текст на ноутбуці. Такі завдання не тільки розвивають дрібну моторику рук, а й дають змогу опанувати комп’ютерні технології, відчути себе повноцінним учасником сучасного освітнього процесу.  Учні із задоволенням виконують ці вправи і під час навчальних занять у школі, і вдома. 
      На уроці «Кісткова та хрящова тканини» після виконання лабораторної роботи «Мікроскопічна  будова кісткової, хрящової та м’язової тканин»  усі діти записують письмово в зошитах висновки до лабораторної роботи, а учням з особливими освітніми потребами пропонується сформулювати висновки за наданим алгоритмом на ноутбуці.
         Також для дітей, яким складно писати, пропоную виконати вправу «Пошта». Наприклад,  при вивченні  будови скелету та типів з’єднання кісток усі  учні складають та записують схему в зошиті, а учням з особливими освітніми потребами пропонується  виконати завдання розподілити «листи» (терміни) по відповідних «скриньках».
  «Скриньки»  це відділи скелету, а «листи» – назви кісток на окремих аркушах. Учні, пересуваючи аркуші з назвами кісток, повинні знайти потрібну «скриньку». Така вправа знімає напруження м’язів, підвищує працездатність, піднімає настрій, стимулює до вивчення навчального матеріалу.
  На мою думку, система оцінювання навчальних досягнень учнів повинна бути стимулюючою, слід підбирати завдання, посильні для виконання учнями з особливими освітніми потребами. Саме тому досить часто на уроках використовую творчі завдання. Але дітям з порушеннями опорно-рухового апарату, а відповідно, з порушенням координації, часто складно виконати вправи, які потребують виконання графічних завдань. Тому таким учням я пропоную адаптовані завдання. Наприклад, при вивченні  будови скелету та типів з’єднання кісток усі учні складають та записують схему в зошити, а учням з особливими освітніми потребами пропонується скласти сенкан, адже фізичні вади не заважають цим дітям складати вірші та декламувати їх під час уроків, тому вони охоче виконують ці завдання.
Висновок
 Отримати освіту поза стінами школи, працевлаштуватися, бути конкурентоспроможним – це ті горизонти, до яких не може дійти жоден, хто не отримав  досвіду соціалізації.
Сьогодні інклюзивна освіта – вимога часу. Інклюзивне  навчання забезпечує дітям з особливими потребами гідний доступ до освіти за рахунок застосування у загальноосвітніх навчальних закладах відповідного методичного забезпечення, врахування індивідуальних особливостей таких дітей, диференційованих методів навчання тощо. 
Певні кроки в напрямку реалізації ідей інклюзивної освіти в Харківській загальноосвітній школі №124 вже зроблені  діти з особливими потребами включені в повноцінний освітній процес. Основним завданням нашого колективу є забезпечення  права дітей з особливими освітніми потребами на рівний доступ до якісної освіти шляхом удосконалення  навчального процесу, використання сучасних освітніх технологій, формування в інших дітей  вміння природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей.      
Я впевнена, що  діти мріють бути самостійними і знайти своє місце в житті, і ми допоможемо їм у цьому.